Mystiek en religie: een tegendraadse benadering
lezing over de fascinatie van moderne beeldende kunst voor mystiek en religie

Moderne kunst breekt graag met alles wat traditioneel is. Ook met religie. En toch is de moderne beeldende kunst altijd door religie gefascineerd gebleven en al helemaal door haar mystieke tendensen.
Wanneer Hugo Ball in 1916 de kunst radicaal doodverklaart en de Dada-revolutie uitroept, beleeft hij dat als een liturgisch religieus moment en wijdt zijn verdere oeuvre aan Byzantijnse en andere mystiek. Wanneer Max Ernst in 1927 “De Maagd straft het kind Jezus” schildert, wil hij naar eigen zeggen vooral tonen hoe hijzelf als kunstenaar wordt afgetuigd.
Wat hebben religie en mystiek dat de moderne beeldende kunst zo fascineert, ook wanneer die laatste openlijk breekt met de bestaande religieuze en andere tradities? In zijn lezing gaat de filosoof Marc De Kesel grondig in op die vraag en verdedigt de stelling dat mystiek en religie, in plaats van een antwoord te bieden, de moderne kunst vooral confronteren met zichzelf, met het afgrondelijke van haar eigen ‘moderniteit’.


De maagd straft het kind Jezus (1927)
Max Ernst, Museum Ludwig, Keulen
Utrecht
Podium Oost, zondag 9 december 2018, 14.00 -16.-00 uur
Gouda
het Inspiratiehuis, zaterdag 3 november 2018, 14.00 -16.00 uur
Docent
Prijs
lezing € 20,-