Helikon

Liefde voor licht en huiselijk leven
lezing over de tentoonstellingen van Pieter de Hooch en Nicolaes Maes

Na Johannes Vermeer wordt Pieter de Hooch beschouwd als de grootste Delftse meester van de Gouden Eeuw. De man heeft dan ook voortdurend in de schaduw gestaan van Vermeer. De hoogste tijd om hem eens in het licht te zetten, want licht is zijn handelsmerk. Met de mooiste interieurs en binnenpleintjes, belicht met heldere schijnsels en zachte schaduwen, geeft de Hooch ons een kijkje in het 17eeeuwse Delft. Vanaf 11 oktober 2019 is voor het eerst in Nederland een overzichtstentoonstelling van de beroemde Pieter de Hooch te zien in museum Prinsenhof te Delft.
Een week later start een tentoonstelling van een andere 17e -eeuwse meester in het Mauritshuis in Den Haag. Nicolaas Maes, een van de meestbegaafde leerlingen van Rembrandt, heeft een bijzonder gevarieerd oeuvre achtergelaten. De kunstenaar toont aan dat hij even kundig was in het schilderen van portretten en genrestukken als in Bijbelse verhalen. Rembrandt buiten beschouwing gelaten, was deze veelzijdigheid bijzonder in een tijd waarin kunstenaars zich voornamelijk specialiseren in één genre. Hoeveel is terug te zien van leermeester Rembrandt in de werken van zijn leerling? Leven en werk van zowel Maes als de Hooch komen uitvoerig in de lezing van Kathleen Verdult aan bod.


Pieter de Hooch, Een moeder die haar kind luist, 1658-1660, Rijksmuseum Amsterdam
Plaats en datum
Cervantes zondag 1 december 2019, 14.00 – 16.00 uur
Prijs
lezing € 25