De ‘Danse Macabre’ in de middeleeuwse kunst
lezing over de voorstellingsvormen van de dodendans

In de ‘Danse Macabre’ wordt een vertegenwoordiger van een sociale rang of stand door de dood bij de pols of de hand gegrepen en tot de dans uitgenodigd. Het is een verwijzing naar de onafwendbaarheid van de dood, die geen onderscheid maakt in rangen en standen. Het thema komt op in de beeldende kunst van de 14e eeuw, mogelijk onder invloed van de verwoestende pestepidemieën in die eeuw. Eén van de bekendste uitbeeldingen bevond zich sinds de vroege 15e eeuw op de muur van het kerkhof Cimetière des Innocents in Parijs. Maar ook in wandschilderingen, boekverluchtingen, sculpturen en reliëfs werd de dans van de Dood en de levenden uitgebeeld. Vaak bevonden zij zich op goed zichtbare plaatsen, zoals de al genoemde kerkhofmuur, maar ook in de voorhal van een kerk, zoals in Berlijn of op de façade van een residentie, zoals in Dresden. In zijn lezing zal Martijn Pieters aan de hand van verschillende voorbeelden ingaan op de verschijningsvorm en functie van deze iconografie, die haar hoogtepunt in de 15e en vroege 16e eeuw beleeft.


Danse Macabre
16e eeuws fresco, Regionaal museum Koper, Slovenië
Utrecht
Podium Oost, zondag 20 januari 2019, 14.00 - 16.00 uur
Docent
Prijs
lezing € 20,-