Helikon

Artemisia. Vrouw & macht
lezing naar aanleiding van de tentoonsteling in Enschede

In 2018 organiseerde het Centraal Museum in Utrecht de tentoonstelling Caravaggio en Europa. Naast enkele authentieke stukken was werk van zijn Italiaanse, Spaanse en Franse navolgers te zien. De zogenoemde Utrechtse Caravaggisten kregen een glansrol.
Maar de vanuit feminien oogpunt belangrijkste navolger Artemisia Gentileschi, (1593-1653) schitterde door afwezigheid. In de zaal met de onthoofdingen had ze met haar rauwrealistische Judith en Holofernes niet misstaan.
Toen Marina Marijnen dit werk op de tentoonstelling Rembrandt en Caravaggio (2006) zag, deed ze automatisch een stap naar achteren om de bloedspatten te ontwijken. Vormde een #MeToo-voorval in haar jeugd de aanleiding voor deze bloeddorstige afrekening met een mannelijke vijand? Mogelijk, maar Artemisia ging ook met de mode mee: bijbelse heldinnen waren destijds geliefd. Haar talent bleef niet onopgemerkt. In 1616 werd zij als enige vrouw toegelaten tot de Florentijnse Accademia dell’Arte del Disegno. Ze ontving opdrachten van de groothertog van Toscane, Cosimo II. De erfgenaam van Michelangelo bestelde een allegorie voor Casa Buonarotti. Artemisia’s faam bracht haar in Genua en Venetië. Op uitnodiging van Koning Karel I belandde ze in 1637 zelfs in Londen.
Rijksmuseum Twenthe toont tot en met 23 januari 2022 werk van deze feministe avant-la-lettre in een nieuw perspectief. Marina Marijnen zal ons hierover veel meer vertellen.


Artemisia Gentileschi, Jael en Sisera (1620),
Museum of Fine Arts, Budapest
Plaats en datum
donderdag 11 november 2021, 14.00 - 16.00 uur, Instituto Cervantes, Domplein
Prijs
lezing € 25,- (inclusief koffie en thee)